Indigenous Education

Objective

Develop competence in integrating Indigenous knowledge, perspectives and educational principles into their teaching and their personal and professional commitment. Recognize his/her role in the collective process of reconciliation.

Learning Outcomes

  • Gain a better understanding of history from Aboriginal perspectives and develop an adequate understanding of First Nations, Métis and Inuit cultures.
  • Develop an understanding of historical and contemporary issues and practices related to reconciliation and decolonization in education, and position themselves as educators/school leaders
  • Infuse principles of Indigenous pedagogy at different levels of educational activity (in the design of educational activities, classroom management, assessment, etc.)
  • Develop critical thinking about the colonial and oppressive system of education in order to advance decolonial education by understanding privilege, race construction, and knowledge construction
  • Identify local resources and become familiar with protocols to follow. Appropriate criteria for analyzing the appropriateness of resources offered in the school setting (textbooks, written or virtual resources and materials, etc.)

Course List

It is important to note that the course list is offered over a period of 4 years and can not be offered within 1 year. Please contact the department prior to applying for the program to confirm the availabilty of the course for the upcoming academic years.

MEDU 552 : Réconciliation et éducation autochtone
Dans ce cours les étudiants se familiariseront avec les politiques et pratiques éducatives en lien avec l'éducation autochtone et la réconciliation avec les peuples Premières Nations, Métis et Inuit. Peut comprendre des sections en ligne.

MEDU 553: Communautés autochtones locales : engagement et connexions
Dans le cadre de ce cours, les étudiants seront amenés à développer leurs connexions auprès des communautés autochtones locales et à s’engager de manière à développer leurs relations et posture alliée. Ce cours donnera aux étudiants l’opportunité de vivre des rencontres et expériences auprès de divers gardiens du savoir, Ainés, éducateurs, organismes et membres des communautés autochtones. Ce cours comporte une dimension « apprentissage par le service à la communauté ».

MEDU 554: Savoirs et perspectives autochtones dans la pratique enseignante
Ce cours est axé sur l’intégration dans la pratique des savoirs, perspectives et principes d’éducation des Premiers Peuples. Une analyse du curriculum et un inventaire des ressources disponibles permettront de repérer les occasions de les mettre en œuvre d’une manière authentique dans un contexte de classe.

MEDU 565 : Leadership et visions du monde autochtone
Ce cours est axé sur les enseignements, approches et modèles autochtones pouvant guider les pratiques de leadership éducatif. Les étudiants auront l’opportunité d’amorcer une réflexion sur leurs propres pratiques et de développer des pratiques exemplaires en collaboration avec divers partenaires autochtones.