Diversity and Equity
Objective
The purpose of the Diversity and Equity Certificate is to educate students about the issues of education in a multicultural, multilingual, and multiracial context. It is an opportunity for students to reflect on issues of personal identity within diversity and equity.
Learning Outcomes
- Become familiar with the issues and principles of EDI and identify situations where under-represented groups such as members of visible minorities, the LGBTQ community, etc. may face systemic barriers and disadvantages and prevent them
- Understand the nuance between deontology, which sets out the rules to which one must conform, and ethics, which is more about the employee's actions with respect to the values of the institution, universal values, especially when one must make difficult decisions in relation to the tensions between the different conceptions of the good versus what can cause harm to the other, to the institution.
- Appropriate reflective practice, in and of action, to examine one's educational practices with respect to diversity in schools and EDI principles.
- Model EDI strategies adapted to the school context and target populations.
- To question the crucial role of educational actors and stakeholders and their actions in the promotion of EDI, taking into account pluri-cultural, multi-linguistic, socio-cultural, gender and confessional diversity with regard to the development of professional ethics.
Course List
It is important to note that the course list is offered over a period of 4 years and can not be offered within 1 year. Please contact the department prior to applying for the program to confirm the availabilty of the course for the upcoming academic years.
M EDU 550: Diversité en milieu éducatif : contexte, enjeux et stratégies
Le cours aborde la question des diversités (socioculturelle, linguistique, sociale, religieuse, sexuelle, etc.) en contexte scolaire et éducatif. Il aborde les politiques d’inclusion, les réalités vécues par les élèves et leur famille et différentes options de gestion de la diversité. Peut comprendre des sections en ligne.
MEDU 555: Éthique professionnelle, valeurs et gestion de conflits
Ce cours traite de la « gestion » des conflits de valeurs et de normes dans les institutions éducatives multiethniques et multiconfessionnelles, en regard du développement de l’éthique professionnelle. Reposant sur des études de cas, issus de leur pratique ou fournis par l’enseignante, ce séminaire examine les dilemmes éthiques complexes auxquels les enseignants sont confrontés dans leur pratique quotidienne et propose des stratégies d’analyse et de résolution à la lumière de différents cadres (éducatif, pédagogique, légal, déontologique) qui balisent l’exercice de l’enseignement en Alberta et du « vivre ensemble » au Canada. Peut comprendre des sections en ligne.
MEDU 519: Didactique du plurilinguisme et du pluriculturalisme
Le cours vise à familiariser les étudiants avec les approches plurielles de l’enseignement des langues et des cultures. Il aborde les notions et recherches sur lesquelles repose le développement d’activités d’enseignement-apprentissage valorisant la diversité des langues et des cultures en contexte plurilingue et multiculturel. Peut comprendre des sections en ligne.
M EDU 540: Dimensions politiques et administratives de l’éducation bilingue
Ce cours examine les structures de l’éducation française et bilingue dans les diverses provinces canadiennes et du rapport existant entre ces structures et le contexte sociopolitique. Il vise également Peut comprendre des sections Alternative Delivery; veuillez consulter le Fees Payment Guide dans la section University Regulations and Information for Students de l’annuaire.